Uppvärmning med crosstrainer, tänk på detta

Du har säkert hört att träning på crosstrainer är både effektivt och skonsamt. Det stämmer helt och hållet. Med den här typen av träningsredskap får du rejäl och effektiv träning utan att det sliter mer än nödvändigt på lederna. Crosstrainern är dessutom perfekt att använda att värma upp på. Här ska vi ta en titt på vad du bör tänka på om du vill köra uppvärmning på den här träningsmaskinen.

Varm och andfått men inte helt slut

Om crosstrainern ska hjälpa dig att värma upp så är det viktigt att du kör med lagom intensitet. Tanken är att du ska bli varm och lite andfådd men du ska inte bli så trött att du drar på dig mjölksyra i kroppen. Det är meningen att du ska komma upp i puls och låta kroppen sätta igång och jobba, men det här ska inte vara den hårda delen av ditt träningspass.

Öka intensiteten

Det fina med att värma upp är att kroppens leder kommer igång efter stillasittande i takt med att kroppens temperatur höjs. Det är viktigt att detta får ske stegvis. När du ska värma upp på crosstrainern bör du därför börja med relativt lugn takt och lätt motstånd för att sedan öka något tills du kommer upp till en nivå som är lagom. Uppvärmningen behöver inte pågå i mer än fem-tio minuter, men du bör ändå inte gå ut för hårt, menar man på sajten crosstrainertest.se.

Kom ihåg att överkroppen ska med

En av de faktorer som gör crosstrainern så gynnsam att träna på, är det faktum att både överkropp och underkropp aktiveras. Det innebär också att du får en effektiv uppvärmning av hela kroppen när du använder denna maskin. Det gäller dock att du verkligen håller i minnet att hela kroppen ska vara med på passet du kör. Låt inte bara benen jobba när du värmer upp. Se till att även ta ut rörelserna med armarna, så att även axlar, mage och armar kommer igång och blir uppvärmda. Genom att värma upp minskar du risken för skador rejält men för att du ska uppnå fullgod effekt är det förstås viktigt att du ser till att uppvärmningen verkligen gäller hela kroppen. Kom också ihåg att det inte är meningen att du ska luta dig framåt och lägga tyngden på armarna. Det gäller både när du använder maskinen för uppvärmning och när den utgör huvuddelen av passet. Se istället till att spänna din core och hålla kroppen rak.