Black Friday, historiskt sett dagen efter den amerikanska högtiden Thanksgiving, har blivit en global företeelse. Affärer fylls till bristningsgränsen och antalet onlineköp skyrockets med erbjudanden ‘för bra för att vara sant’. Men vad är det som driver oss – vanligtvis rationella människor – att stå i kö i timmar, slåss över platt-TV-apparater och tömma våra plånböcker för de senaste gadgets? Psykologin bakom Black Friday kan ha alla svaren vi söker.

Uppfattad brist och konsumtion

På grund av den begränsade tiden för reor som Black Friday, utnyttjar handlare ofta människors uppfattade brist. Vi är programmerade att svara på begränsade erbjudanden med en känsla av brådska, mycket på grund av vår naturliga rädsla för att förlora något av värde.

Begränsade erbjudanden och inköpsbehov

Vi tenderar att värdera saker mer om de bara är tillgängliga under en begränsad tid eller i begränsad mängd. Det här verkar vara en djupt rotad instinkt hos oss, eftersom det var till stor nytta för våra förfäder att lagra mat och resurser när de kunde. Den här instinkten översätts till en nutida konsumentkultur, där begränsade erbjudanden skapar ett omedelbart behov av att köpa – även om vi inte nödvändigtvis behöver varorna.

Flockbeteendet

Utöver uppfattningen om brist, spelar också flockbeteendet en stor roll i Black Fridays psykologi. Vi är sociala varelser och brukar följa majoriteten, en tendens som förstärks under reor och rabatt-event.

Köpmatning och deltagande

Vi ser andra människor köpa och känsla av att vara en del av ett större evenemang överväldigar oss. Vi blir “matar” av andras shopping, oberoende av om vi faktiskt behöver det vi köper eller inte. Detta förstärks av sociala medier, där vi ser vänner och influencers glorifiera sina fynd inför oss, vilket resulterar i mer shopping.

De starka effekterna av rabatter

Sist men inte minst, kan vi inte förneka kraften av en bra rabatt. Upplevelsen av att ‘spara’ pengar verkar vara väldigt tilltalande för oss. Men varifrån kommer denna attraktion för reor?

Är det verkligen spara pengar?

Teoretiskt sett, när vi köper något på rea, “sparar” vi pengar jämfört med det vanliga priset. Men bortsett från det tillfälle när vi faktiskt hade tänkt på att köpa föremålet till det fulla priset, ‘sparar’ vi verkligen inte pengar. Faktum är att vi spenderar mer än vi hade tänkt. Men känslan av att göra en god affär öser över oss en stark känsla av glädje och belöning.

Sammanfattningsvis verkar Black Fridays attraktionskraft vila på tre huvudsakliga psykologiska principer: uppfattning om brist, flockbeteende och den starka dragningskraften av rabatter. Genom att förstå dessa drivkrafter kan vi kanske känna oss lite mer i kontroll när nästa rea-helg kommer runt hörnet. Men det viktigaste att komma ihåg kanske är att verkligt värde inte kommer från mängden pengar vi sparar, utan från kvaliteten och användbarheten av det vi köper.

Herman Larsson
Huvudskribent at wvwv.se | + posts

Herman Larsson är en välrenomerad ekonomi- och företagskribent som har en lång historia att göra anspråkslösa bevisade fakta kända, utan att försöka övertyga. Hans verk har publicerats av flera välkända svenska webbsajter.

Herman specialiserar sig på ämnet företagande och skapar intuitiv och praktisk kunskap utifrån hans personliga erfarenheter som framgångsrik företagare. Med sin briljanta analytiska förmåga och djupa insikter om ekonomi och företagsdrift är Herman en sann expert inom detta område.

Herman är en brinnande förespråkare för företagsstöd och nyskapande ideér för att skapa långsiktiga, hållbara företag.

Du kontaktar Herman på herman@wvwv.se

Publicerat av Herman Larsson

Herman Larsson är en välrenomerad ekonomi- och företagskribent som har en lång historia att göra anspråkslösa bevisade fakta kända, utan att försöka övertyga. Hans verk har publicerats av flera välkända svenska webbsajter. Herman specialiserar sig på ämnet företagande och skapar intuitiv och praktisk kunskap utifrån hans personliga erfarenheter som framgångsrik företagare. Med sin briljanta analytiska förmåga och djupa insikter om ekonomi och företagsdrift är Herman en sann expert inom detta område. Herman är en brinnande förespråkare för företagsstöd och nyskapande ideér för att skapa långsiktiga, hållbara företag. Du kontaktar Herman på herman@wvwv.se